تصحیح عادات همیشگی غذایی با رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات

 12 مه 2017- یک مطالعه‌ی جدید که در مجله‌ی FASEB منتشر شده است، نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می‌تواند به کاهش گرسنگی و کاهش میل شدید به غذا، کمک کند. این نتیجه، افزایش مداوم تبعیت از این رژیم غذایی و کاهش مصرف انرژی را که اغلب با این روش تغذیه‌ای مشاهده می‌شود، توضیح می‌دهد. این یافته‌ها هم راستا با گزارشاتی از کاهش وزن افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 با تبعیت از رژیم غذایی کم کربوهیدرات و همچنین سازگار با نتایج مطالعاتی است که رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات را با رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات بطور سر به سر مقایسه کرده اند. این مطالعه ثابت می‌کند که رژیم غذایی کم کربوهیدرات به دلیل اثر سیرکنندگی اش سبب کاهش وزن می‌شود.

نویسندگان این مقاله می‌گویند: بسیاری از افرادی که در برنامه‌های غذایی کم کربوهیدرات شرکت می‌کنند، ممکن است تصور کنند که محدودیت یک نوع خاص از غذاها (برای مثال کربوهیدرات‌ها) ممکن است میل به خوردن آن غذا را افزایش دهد، اما این مطالعه نشان داد در حقیقت عکس این موضوع صادق است. در این مطالعه  که به مدت 4 هفته بطول انجامید و با شرکت 20 زن و مرد چاق انجام شد، شرکت کنندگان توانستند مقدار زیادی از وزن خود را (بطور متوسط 5.7کیلوگرم) از دست دهند و مهمتر اینکه آنها توانستند اندازه‌ی دور کمر خود را به میزان متوسط 5.6سانتی متر کاهش دهند.

نتایج این تحقیق پس از 4 هفته نشان داد که 95 درصد از شرکت کنندگان در گزارشات خود تا حدودی از سیری نسبی یا سیری کامل با وعده‌های غذایی خود رضایت داشتند، 60 درصد  از این افراد پس از صرف غذا، کمتر احساس گرسنگی می‌کردند و 75 درصد از آنها در هنگام خستگی، کمتر غذا می‌خوردند. با توجه به پرسش اساسی که این تحقیق برای پاسخ به آن انجام گردید، محققان مشاهده نمودند که اشتیاق فراوان به مصرف غذاهای شیرین در ابتدای تحقیق(45 درصد از افراد در گزارشات خود به تمایل مکرر برای مصرف شیرینی اشاره کرده بودند) با تبعیت از رژیم کم کربوهیدرات افزایش نمی یابد.

درحقیقت، پس از کاهش وزن، تمایل به مصرف شیرینی‌ها و مواد نشاسته‌ای به ترتیب به طور قابل توجهی تا 10 و 6 درصد کاهش می‌یابد و شرکت کنندگان کمتر قربانی تمایلات خود برای مصرف شیرینی می‌شوند.

 این مقاله‌ی جدید بر اساس مطالعه‌ی قبلی که توسط موسسه تغذیه‌ای اتکینز انجام شده بود، شکل گرفت. در مطالعه‌ی اتکینز سوالاتی در مورد منافع احتمالی یا بایاس بالا (تعصبات بالا) ایجاد شده بود. همچنین مطالعه‌ی اتکنیز دارای گروه کنترل نبود که بطور قابل توجهی معنا دار بودن نتایج آن را زیر سوال می برد.

به طور کلی مطالعه‌ی اخیر شواهدی را ارائه داده است که ادعا می‌کند رژیم غذایی کم کربوهیدرات تمایل به خوردن غذا را کاهش می دهد. با این حال چنین اثر مشابه‌ای را با تبعیت از سایر رژیم‌های غذایی رد نمی‌کند.

 علاوه بر این،  در این مطالعه گفته شد که تفاوت‌های متابولیکی، ژنتیکی یا شیوه‌ی زندگی همچنین می توانند تا حدی تعیین کننده تاثیرات یک رژیم کم کربوهیدرات در کاهش اشتهای فرد و کاهش میل او را به خوردن مواد قندی و نشاسته ای باشند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/low-carb-diets-may-help-correct-habitual-eating-behaviours,-new-study-finds-90321530.html